Saturday, October 2, 2010

::bERWAjah Baru!!::

Alhamdulillah...
selesai udah suma tugas untuk mggu ni...
all assgments, quizzes, exams for last week
dah slamat dgn jayanye....
jadi mlm ni aku mmberi ruang sedikit untuk diri aku berehat
untuk otak aku kmbali bernafas semula....
a new hectic week is coming next week
aku akan siapkan minda n fzikal aku 
untuk hadapi suma bnda tu....
insyaAllah...



aku berwajah baru lagi!
kata org, if u want to exhbit a new mood, change a little bit somethng that lay around you...
selalu nya aku akan tukar cadar, kdudukan bntal aku, kedudukan buku kat rak
or tukar krtas background kat info wall aku ni...
tapi mngkin sbb ltih, 
aku x smpat lagi nk wat suma bnda tu
just mmpunyai ksmpatan nk tkar blog je...

bila aku duk sorang2, terutama selepas usai solat
aku suka untuk merenung mkna surah yg mnjadi ibu kpada Al-Quran
Surah Al Fatihah.
salah satu dripada ayat yg tersirat dlm ayat tu bermaksud:
"Tunjukilah kami jalan yang lurus"-Al Fatihah:6




Aku selalu mmbayangkan jalan yang lurus tu adalah jalan yang bnar 
n yang selalu mmbawa kbahagiaan kpada kita dunia akhirat...
korang ada fikir mcm tu x?
dan 
jalan kbhagiaan tu bg aku ialah jalan yg mmudahkn aku,
mudah untuk aku hadapi liku2 hidup aku sehari2......
jauh dari susah payah...
jauh dari penat lelah
tu definasi bahagia bg aku

tapi bila direnung2 kmbali, ditelek2 semula
aku rasa ada sedikit pmbtulan pada definasi bahagia aku tu.....
Bahagia di mata manusia mgkin brmaksud mcm tu...
bersenang2...
gembira
dapat apa yg kita inginkan
tapi adakah tu mkna sbenar bahagia....?
pernah terfikir x bahagia yang bukan zahiriah...
bahagia yg tersirat di sebalik derita,
bahagia yang bermuqaddimahkan tangis air mata?
.....

kita selalu nk kn ksenangn..
bila masalah dtg bertimpa, kije menimbun
kita merungut itu ini....
blamekn org tu ni...
org lain slh, kita j yg btul....
n kdg2 masalah tu x tertanggung...
air mata je yg jadi peneman...

aku terutamanya,
bila ada masalah, serabut kepala dgn kije yg mcm2...
aku akan strt brbunyik
tu ni...
ksian kat sorang bdak yg mmg tpaksa dgr masalah aku...
apa2 je yang aku rasa aku nk lpas, aku akan lpas kt dia
(ermm, dia tahu yg itu adalah dia kalo dy bc entry ni.)
sory dear
n aku kadang2 terlepas mmbatasi cara aku berfikir
dgn berfikir
yang Allah xbg aku bahagia yang aku mntak hari2 dlm solat aku....
Astghfirullahala'zimm..
berdosanya aku...
hummm.....
ni la padah bila mggunkan akal untuk judge apa2...
sedangkn Quran depan mata je...
bl2 lh bukak nk refer apa2....

Sekarang, mgkin aku lbih pham tntg erti bhagia, erti "jalan lurus" yang sebenar
bahagia yang dijanjikan Allah bukan hy bererti bhagia ngn hdup kita,
suka2, xde masalah...
tapi bahagia yang blh mmbawa rhmat dalam hidup kita...
untuk bekaln k sana...
Jalan yg lurus yang blh mmbawa kita dekat dgn Nya...
xsemestinya jalan yg senang je...
kadang2 pnuh derita,,,.
n most nya mcm tu la
tapi disebalik susah payah kita tu, Allah dah spreadkan rahmatNya disepanjang jln yng kita tempuh tu.....
keje kita mudah
bukalah mata hati untuk melihat dimanakah bahagia itu
kerana
mata hati yg suci akan nmpak semua nikmat2 yg tersirat 
kita harus didik diri kita untuk tidak tertumpu kpada ksusahan yang Allah uji kita tu semata2
lihat lah yg tersirat dlm stiap yg terjadi
pasti kita akan jumpa hkmah, kbaikan yg brguna untuk kita....














~CIK PIPI~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...