Tuesday, August 24, 2010

~tiME kASih Ma aBAh....~

Tadi ada seorang cik pipi mn"kol" ibunya di rumah.si adik yang mnjawab

si adik : hello?
cik pipi : hello.kakak ke?
si adik : ye...kak pi eh?
cik pipi : yep.ni kakak wat ap?tgok tv ke?
si adik : dok eh. duk kmas2 buku sekolah
cik pipi : wah, bgusnya...ma ad x?

Si adik terus mmggil Madam besar yang kebetulan baru siap mandi. Katanya tgah main2 ngn henpon baru.Main2 ambik gmbar....biasalah,org tgah xde kije katanya.hihi

Mem besar :  tgah wat ap ni? puasa x hari ni...?
cik pipi :  uih...'puasa...'( uppss). Hari ni makan ikan bakar ma.kat tanjung lumpur.
best. gi mkn ramai2....20 orang ma.tapi ikan bakar dy ltak petai.
ma ingt x kita prnah mkn dulu tu.kdai dy dah besau. ada  cawangn lg...
hbisla rm20 sorang.tapi puas hati sgt. 
Mem besar : owh...yang tuh...untung la dy hari ni. ramai g kdai dy. Ni tepon nk kabo ap?
cik pipi : Ma,UMT kata dy x ambik budak praktikal. Dy nk bncang dgn org atasn dulu,
 nak ambik x bdk ni  sorang.hihi...tapi ma, tadi saya tepon Cameron.
dy kata blh. dy ambik dah nm sy
Mem besar : owh, dah tu nk g Cameron la ni?
cik pipi : Blh x ma? ma bg x? dy bg tmpat duduk.tapi x bg elaun la...kna smpan awal2 la
Mem besar : owhh... xbg elaun.duit sendiri la ye? humm.....xpe la. 
nak wat gane.nk belajar.kna la kluar duit. xpelah, selagi ada mak ayah, blh lg la...
g  la nk g pun...nti bulan2 xd duit, ma antar la......
cik pipi : (terdiam seketika)...time kasih ma..



Sebak seketika.....
berapa banyak dah ma n abah aku berhabis untuk aku.Untuk tgok aku senang di masa depan...
mesti parents korang pun mcm tu kn??.....
Aku still ingt, mak aku sggup brgolok brgadai emas ksyngn nye untuk blikan aku kamus BI,kamus bahasa Arab dan kalkulator untuk aku masa aku masuk form 1 dulu.......
masa tu kami xd duit...n kbtulan mcm2 jd.....
sbb tu bl klkulator yang aku jaga hmpir 10 thun xd beteri mggu lpas, aku smpai blh ngis teresak2... sdih sgt...
aku xprnah mtak duit ngn mak aku untuk bli bku latihan tmbahan, buku rujukan selama mana aku sekolah mnengah dulu...aku bli ngn duit simpanan aku.duit mgguan yang mak aku bg,RM10 untuk smggu (aku duk asrama), aku smpan baki dy n duit2 sedara bg, aku smpn lklok.jimat2 mkn untuk buku...
apa yang paling aku xlh lupa, masa aku nk SPM....kbetulan masa tu abah aku xde kije n ada fmly prob.n cikgu skolah aku mntak byr yuran SPM. dgn rela hatinya abah aku jual rumah n tnahnye...SEMATA2 untuk bayar yuran aku...
bl abah aku balik je, terus aku ngis kat bilik. sebak.sedih.terharu...macm2....
n kjadian yg sama sekarang.Abah aku pun tgh xd kije sekarang.baru je kna berhentikan...no income.....hummm...still mncari kije. mn2 yang aku dapat tolong, aku tolong.....
tapi aku sgt bmbg, tkut2 nti ujung2 sem or tym aku praktikal ni, aku susahkan dyorang.....
Ya Tuhan, Kau murahkanlah rezaki kami....

Pernah aku mngomel ngn ma n abah aku
" ma n abah xpernah pun bg saya g mn2. sy xprnah pun g lawatan mn2. xprnah pun heppy2 ngn kawan2....tu x boleh, ni xboleh.nak keje pun xbg..Angah( adik aku) tu blh blaka. g situ bg, g brkhemah bg, g lawatan jauh2 bg, g main wakil itu ini bg.sy??suma xlh" 
Parents aku xpernah bg kbenaran untuk aku gi mana2.xkira la lawatan ke, apa ke...terutama yang xde pngawasan cikgu...n aku xpernah pun merasa bgaimana rasa orang bekerja...
and jawapan ma n abah aku mmbuat aku terdiam
" bukan xnak bg, tapi sayang ke awak. ma n abah ni tau awak tu lemah semangat, selalu sakit2. kalo letih2 gi jln2, kalo tiba2 sakit ms lawatan tu, awak x pikir ke mcm mn persaan kami kat umah?? lbih baik kami x bg , daripada duk bmbang kat umah ni. makan ke kamu kat sana, sihat k x...duk pikir bnda tu je manjang. Andai jadi apa2 kat awak, nanti mnangis pun dah xd guna....awak sorang je la harapan ma n abah. takkan la senang2 je nak lepas gi mana2.....angah tu lain, dy kuat...keras hati...kalo ada ank 10 org, 10 org tu prngai lain2.jadi kna layan nye lain2 jugak.bukan sama je semua....."



sorry ma, abah.............saya xtahu.....


Dear all,
selagi masih ada masa n ksempatan...ucapkanlah "terima kasih" kepada mereka.
Aku tau, ada sesetengah yang malu nk jiwang2 ngn mak ayah ni...
eh,ada tau....jgn xtau plak
sayang dyorg semaximum mgkin. kalau blh, jgn bg dyorg ssh hati pun....gembirakanlah mereka dgn apa cara sekalipun 
mcm mak aku suka gile2 tudung indon tuh...tiap kali dy bli tdung baru, msti aku akn cakap "lawanye maa.pakai la ng baju yg ma bli hari tu.mmg kna la.." 
n msti dy hepy...syum je manjang....
itulah senyuman yang mngubat luka n duka di hati aku.......sayang ma=)!!
n abah aku, bila dy bergaya skit, kami adik beradik msti puji
 " ensem dah tu. blh dah nak cari sorg lg...=p"...
abah aku sengeh smpai ke telinga.tapi mem besau sebelah duk mnjling smpai nk trkluar bijik mata...hihi

"Ya ALLAH,Kau peliharalah kedua org tuaku dan kasihanilah mereka sebagaimana sayang nya merka, kasihnya mereka pada daku sewaktu aku masih kecil hgga sekarang..Aku tiada daya untuk mnjaga mereka sepnjang masa. Bantula aku dalam mmelihara mereka Ya Tuhan......

en ali a. rahman....love you abah

hihihi...ni la ibuku tercinta....pn rosliza bt abd aziz

2 comments:

  1. ooohh,,, sedihnyer dgr cter mu,,
    semoga korang sekeluarga dimurahkan rezeki dan dirahmati selalu pp =)

    ReplyDelete
  2. time kasih ja sayang...
    moga kita sama2 diberkati Allah dan dimudahkan segala urusan.Aminn...
    rasa mnyesal sgt sbb mggu lps shopping sakan...
    kembali berjimat..huuu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...