Thursday, August 12, 2010

~humm...bila agaknya turn kita ye?~

"Qullu nafsun zaiqotul maut"
-Stiap yang bernyawa pasti akan mati-
Itu janji Allah.
Dan janji Allah adalah pasti.
Cuma kita sebagai manusia, sering lupa kepada kematian.
Mnyangka yang kita masih punya hari esok untuk melakukan itu dan ini..
padahal kita sendiri xpasti samada adakah saat yang akan datang masih milik kita?

Hari ini, aku dan sahabat2 sama2 mengadakan majlis tahlil dan bacaan Yassin buat ayah kepada salah seorang sahabat kami yang telah meningglkn kita.
Doa kami agar rohnya ditempatkan bersama2 roh2 mereka yang beriman dan diharapkan agar dia aman di sana.
Amin Ya Robb....

Aku tergerak hati untuk mencari tentang hukum membaca tahlil kepada arwah.
Dikatakan tahlil adalah bida'ah.Tapi aku sndri x sure...
so,this the result....
Aku pun agak kurang pasti
maklumlah sumber daripada internet ni byak keraguannya
Andai ada masa, aku akan try bertanya kepada yang lbih tahu mngenai hukum ni
InsyaAllah...
Berdasarkan Jabatan Mufti Negeri Perak

"Majlis Tahlil dan doa Arwah boleh dilakukan dan tidak bertentangan dengan sunnah. Adapun mengadakannya pada masa dan hari-hari tertentu seperti 1,2,3,7,40 dan 100 hari tidak ada nas dan bahkan Bid’ah semata-mata."




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...