Sunday, August 22, 2010

------> RehAt SekETikA <--------


Hoho...stress mlnda diri ini....
hari ni satu hari aku mngdap lecture notes.pecah rekod untuk sem ni...
aiyook..pning.
Dear dr jamal, apakah yang saya beljar semasa kelas anda?
belajarkah saya? xpaham betul bab2 pump, alat2 yg ntah hape2 tuh...
dan satu lg soalan pnting, perlukah saya belajar itu suma...

ehemm...
sebelum org lain mmberi lecture kpada aku
baik aku lecture kan diri sendiri dulu
ilmu tu cik pipi.....jgn belajar kerana exam,belajar kerana ILMU
teringat pulak madam Adibah, lecturer fizik ku di matrik uia
katanya,  
" korang belajar ni msti sbb nk pass exam kn?
bila tym exam je msti ada student ty sy," madam,formula ni hafal x?"
awak tau x, kalo lah xde org yng nk hafal suma formula yang ada kat kulit buku  ni, xde yng btul2 keep in mind ilmu yg awak dah blajar,
apa akan jadi kat dunia andai kata gmpa bumi berlaku tiba2 dan suma buku2 hbis tggelam dalam tnah?
nk rebuild n recover balik suma bngunan,etc ni kna ada yang igt ilmu itu ini,formula2 yg bgitu n bgini.
apa  jadi kalo ilmu yang selama ni kita belajar, word j yg kita hafal,tpi essence dy ttap dlm buku tu..?"
errrr............................hihi..
xpernah pun terpikir pasal tu..

jadinye, nasihatku kepada kawan2 yang mybe ada terpikir bnda yang sama mcm aku
pikirlah lg skali dalam2...
ilmu Allah jika ditulis 
even mggunakan semua pokok di dunia sbagai kertas dan lautan sebagai dkwat tintanya
nescaya tidak akan cukup...
selagi diberi ruang dan peluang untuk mnuntut ilmu, tuntutlah ilmu sedaya yang mampu gunalah masa muda yang ada sebaik2nya....
(nasihat ni khas aku tujukan buat aku...dan kwn2 biotech IIUM 081 n 072 sekalian)

p/s: selamat mnymbut kedatangn kuiz n midterm.hihi.bertabahlah wahai tman!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...