Monday, August 16, 2010

SaHabAT



Ahmad dan Ali adalah dua orang sahabat karib dan mereka tinggal berjiran. Kedua2 mereka hidup dalam kesempitan dan kemiskinan. Setelah seharian berusaha, masing2 akan berdoa. Begitula kelaziamn mereka berdua. Mereka akan singgah di masjid setiap kali habis bekerja untuk solat dan berdoa.
" Apa doamu pada hari ini?" tanya Ahmad kepada sahabatnya
"Aku pinta semoga esok hari aku dimurahkan rezeki. Bulan ini perbelanjaanku lebih daripada biasa,"jawab Ali
"Doa kau?" Ali pula bertanya
Ahmad cuma tersenyum tanpa berkata apa2


Keesokan har, Ali memberitahu Ahmad berita gembira.
"Alhamdulillah doa aku semalam dimakbulkan Allah. Majikanku beri bonus pada hari ini."
"Alhamdulillah.Hari ini kau akan berdoa apa pula?" tanya Ahmad.
"Aku berdoa moga isterikiu selamat bersalin," jawab Ali.
Mereka berdua pun masuk kedalam masjid, mngrjakan solat dan masing2 berdoa.Sejurus usai berdoa, Ali bertanya," Kau pula berdoa untuk apa hari ini?"
Ahmad senyum.Masih tiada  jawapan.


Beberapa hari kemudian Ali memberitahu berita gembira." Syukur isteriku selamat bersalin malam tadi. Nampaknya doaku makbul Mad."
"Tahniah Ali"
"Aku berdoa juga agar anakku selamat'" kata Ahmad dengan wajah muram.
"Kenapa dengan anak kau?"
"Anankku yang bongsu sakit,Ali. Keadaannya amat membimbangkan".
"InsyaAllah, kau doalah kuat2 skit. Minta anakmu selamat," kata Ali.


Beberapa hari kemudian, mereka berbual seusai solat seperti kebiasaannya.
" Bagaimana dengan anak kau?" tanya Ali.
"Macam itu juga. Suidah beberapa hari tapi keadaannya cuma bertambah baik sedikit sahaja,"
" Doa banyak lagi Ahmad. Aku tidak sangka doaku sangat makbul. Hmapir setiap yang aku doakan mustajab. Tapi kau....." kata Ali.
"Kenapa dengan aku?" 
"Mad, aku lihat doamu tidak mustajab."
Ahmad tersenyum.
Melihat Ahmad tersenyum, Ali semakin hairan lalu bertanya lagi
" Aku hairan, doa kau tidak makbul tapi kau masih boleh tersenyum?"
"Sebenarnya doaku telah banyak dimakbulkan Allah. Syukur Alhamdulillah,"
"Doa yang mana?Sebab aku lihat tidak ada apa2 perubahan pada kau,"
"Doaku sejak dulu hanya untuk engkau, sahabatku.
Setiap hari aku berdoa agar Allah memakbulkan setiap apa yang kau doakan kepadaNya"


_____________________________xxxxxxxxxxxxxx________________________




Sahabat, kawan, teman....
semua title tu adalah untuk orang yang rapat dengan kita. 
Untuk mereka yang mnjadi pngganti kepada parents dan adik beradik ketika kita di perantauan,
jauh darpada mereka yang tersayang.
Dialah yang mnceriakan hidup kita, mngukirkan senyuman di bibir kita, mmbuat hati kita senang bila bersama dgnnya, penolong kita dikala kita kesusahan.
Dan x kurang juga yang mmbuat kita berjauh hati , sedih......


Pernah x kita tersa hati dgn sahabat2 kita padahal bnda tu bnda kcik je...pnh x?
Nak tau, semakin kita mudah terasa dgn sahabat kita tu, itu mnunjukkan semakin rapat kita dgn dia....
Pikirkan..
Kenapa dgn si polan ni kita nak terasa sedngkan dgn yang lain, xd rasa apa2 pun.....?
Sebab kita sayang dia lbih dr yang lain. tul x? sblum jawab, buang ego dalam diri dulu...xpe,xde orang pun yang tau.anda dan hati anda je....


Manusia ni mmg dah lumrah, emosi kita akan link dgn org yang paling rapat ngn kita...
Bila org yg kita sayang sedih, kita pun sdih skali...
kalo dyorg hepy, kdg2 kita lg hepy dr dyorang...hihi.biasa la tu.
n kalo kita kcik hati ngn dyorang pun, mybe dy pun kcik hati ngn kita....
or
kalo kita marah kawan kita tu, kita pun sbenarnya akan rasa xsedap hati..tul kn?
xsenang duduk je...


Dalam bersahabat, perasaan kcik hati, terasa hati adalah perkara biasa
especially pompuan
Perempuan akalnya di hati...mudah sangat tersentuh
mudah emosi....tapi kna beringat, jangn biarkan emosi lead kan hati kita
biar hati yang lead emosi dan kita yang lead kan hati kita.....
Buka kan hati, pergi mnta maaf  kepada yang di sana....dan sediakan hati kita untuk memaafkan dia.


Andai diri rasa x bersalah...cari tym yang tenang,( xde kuiz, xde midterm, xd esaimen....hihi.Terutama esaimen bioinfo kpada dak2 biotek.hahahaha) xde org, tmpat yang syap.....xpe,bln pose xd hantu
ty diri sendiri...
" Aku ni sdp2 je nk cakap dy salah.Yang aku ni, xpnah ke wat dy sakit hati?? x pnah k buat dy terasa?? Btul k aku ni baik sangt? secara jujurnya, aku lg banyak wat dy kcik hati.Tp dy syap je......."
pesanan: jujur ye. kalo korang nk mnipu jugak, nk btulkn jugak stand korang yang korang x salah,tu lantak la.... tapi, xkan la dgn diri sndiri pun nk mnipu...zalim kpada diri sndiri tu.Dosa tau....


Andai yang di sana tetap dgn keadaan nya x nak maafkan kamu, biaq pi la... tugas kamu dah selesai. Cuma ringn2kan tgn, menadah tngan pada Yang Maha Pendengar....
moga Dia mnjalinkan kmbali ukhuwah yang sedikit reggang tu.....dan bukakn hati sahabat anda yang di sana.moga2 dia kmbali kpada kamu. 


Janagn terlalu pntingkan diri....sesekali sedekahkanlah somethng kpada sahabat2 kita. xbanyk pun, sedekah doa je....mcm dlm citer kat atas, doa sahabt yang baik,ikhlas sebenaarnya yg lg ummph.... ..lagi cukup rasa.
Nak dapatkan doa seorang sahabat???
bersahabatlah dgn sape saje.dan jgn msm2 muka dah....
kalo dah tau dri tu salah,g mtak maaf.dan bila org mtak maaf,maafkan je la.awat keras hati sgt???
hihi....tadadadadada







4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...